O firmie Rehabilitacja Rozwój zawodowy Stosowane metody terapeutyczne Co to jest osteopatia? Wskazania do osteopatii

Często zadawane pytania

• Czy osteopatia jest bezpieczna?

Tak jest bezpieczna. Zanim zaczynam pracę z pacjentem zbieram dokładny wywiad, przeprowadzam badanie, analizuje badania, które przyniósł pacjent. Te informacje mówią o tym jakich technik mogę użyć, do jakich mam wskazania, a do jakich nie. Jeżeli jest coś co niepokoi mnie w stanie zdrowia pacjenta, proszę o kontakt z poleconym specjalistą lub lekarzem pierwszego kontaktu w celu doprecyzowania stanu zdrowia pacjenta, przez wykonanie badań laboratoryjnych lub diagnostyki obrazowej.

• Czy zabiegi są bolesne?

I tak i nie... Bolą tkanki, które są nadmiernie pobudzone lub nadmiernie napięte. Jest to stan tkanki, z którym pacjent przychodzi na terapię. Tkanka zdrowa, napięta fizjologicznie nie boli. Musimy rozładować napięcie w tkankach, niezależnie czy to jest mięsień, staw, czy powieź itp. Na samym początku techniki mogą sprawiać lekki ból, ale bardzo szybko on mija, przez zastosowanie technik tonizujących. Wszystkie techniki są wykonywane za zgodą pacjenta i po wcześniejszym poinformowaniu o tym jak to będzie wyglądało. Wiec jeśli pacjent nie życzy sobie jakiejś techniki z jakiegoś powodu to zastępujemy ją inną techniką.

• Jak często stosować osteopatię?

Osteopatia, ma pomagać w usuwaniu barier w naszym ciele, które powodują jego gorsze funkcjonowanie. Jeżeli ktoś, jest przeciążony pracą po 12 godzin na dobę, pracuje w stresie, w niewygodnych pozycjach itp., z pewnością będzie potrzebował częstszej pomocy. Jeśli ktoś zachowuje higieniczny tryb życia, czyli po pracy uprawia jakiś sport, relaksuje się, chodzi na spacery, ma czas na odprężenie się , to nie musi często korzystać z pomocy osteopaty. Osobiście, zalecam pacjentom, po wyleczeniu dysfunkcji, by pokazywali się raz na pół roku na wizytę w celu sprawdzenia. Jeśli nie pojawią się jakieś dysfunkcje, ograniczenie zakresu ruchu, napięcia, bóle, zapraszam pacjenta za pół roku ponownie. Uważam, że lepiej zapobiegać niż leczyć kogoś w ostrym bólu, co często ma miejsce.

• Kiedy powinniśmy zgłaszać sie do osteopaty?

Jeśli pacjent czuje się napięty, zmęczony, ma mniejszą amplitudę ruchu wolnego od bólu lub jakość tego ruchu nie jest jak kiedyś, powinien już pomyśleć o wizycie. Większość wskazań znajdziecie Państwo w podstronie wskazania do osteopatii. Jeśli macie Państwo jakieś dodatkowe pytania, polecam kontakt telefoniczny.

• Czy osteopatia pomaga w stanie ostego bólu?

Osteopatia zajmuje się takimi stanami. Po to pacjent przychodzi do osteopaty, by manualnie zapoczątkował wyzwolenie kaskady reakcji fizjologicznych, które spowodują zmniejszenie bólu z zabiegu na zabieg, do jego całkowitego zaniknięcia. Przywracając stan fizjologiczny tkanek, pozbywamy się bólu. Jeśli pacjent siedzi w domu, bierze leki i czeka, że ból przejdzie, wtedy w ciele pojawiają się liczne kompensacje, które powodują wydłużenie powrotu do zdrowia. Ból jest alarmem w naszym ciele, informującym nas o tym, że dzieje się coś złego. Pojawiają się wtedy uszkodzenia struktur (tkanek). Po jakimś czasie dowiadujemy się, że mamy zwapnienia, zrosty po stanach zapalnych, zwyrodnienia, zmiany przeciążeniowe, itp. Jeżeli jakaś tkanka jest tylko napięta to da się tą sytuację odwrócić w 100%. Zniszczonej struktury najczęściej nie można już odnowić. Lepiej wiec unikać sytuacji, gdzie chodzimy z bólem tygodniami lub miesiącami.

• Czy osteopata może pomóc niemowlakowi?

Mało rodziców wie, że za pomocą osteopatii można szybko i skutecznie ( w kilka zabiegów ) usprawniać dzieci z urazami okołoporodowymi, zaburzeniami napięcia mięśniowego, kolkami jelitowymi, ulewaniami i innymi problemami wieku noworodkowego. Terapia taka jest b delikatna. Polega na usuwaniu barier funkcjonalnych, uniemożliwiających normalny rozwój dziecka, przez pracę na strukturach anatomicznych. Z zabiegu na zabieg widać poprawę w stanie funkcjonalnym małego pacjenta. Zupełnie normalnym i logicznym jest, jeśli nie pomożemy małemu dziecku w rozwoju, to, albo będzie rozwijało sie gorzej, albo spowoduje to dalsze następstwa skutkujące problemami w późniejszym wieku... Lepiej poświecić pare wizyt na uregulowanie organizmu, niż leczyć w wieku 10-15 lat np. skolioze przez długi czas...

Rozwój zawodowy

• 1991-93r. - Studium fizjoterapii w Sokołowie Podlaskim
  • 1993r. - tytuł technika fizjoterapii
  • 1994 - 98r. - Studia na AWF w Warszawie
  • 1997r.- Kurs doskonalący z terapii mobilizacyjnej,  90 godz, ODKM Siedlce
  • 1998r. - tytuł mgr rehabilitacji ruchowej
  • 1999r. – Kurs podstawowy metody P.N.F. (Proprioceptive Neutomuscular Facilitation)
  • 1999-2000r. – Neuromobilizacje w terapii manualnej (Jerzego Szpryngera i Grażyny      Sozańskiej)
  • 2000r. Kurs rozwijający metody P.N.F.
  • 2000r. – Kurs informacyjny metody N.D.T. (Neuro Development Treatment) dla dorosłych
  • 1999-2001r. – Diagnozowanie i leczenie zespołów bólowych metodą McKenziego
  • 2001r. – prowadzanie wykładu „Naturalne metody leczenia w rehabilitacji leczniczej” Seminarium naukowe konwentu Bonifratrów w Łodzi
  • 2001r. - Wprowadzenie do fizjoterapii pacjentów po przebytym udarze mózgu. (Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie)
  • 2001r.– Najnowsze osiągnięcia terapii fizykalnej w Rehabilitacji (CMKP Konstancin)
  • 2002r. - "Patomechanika narządu ruchu jako podstawa planu leczniczego usprawniania” - część I (Kończyna dolna i analiza chodu), II (Kończyna górna i kręgosłup) AWF Warszawa
  • 2003r. – „Wprowadzenie do zagadnień usprawniania pacjentów spastycznych” Reha Plus Kraków
  • 2003r. – Kurs podstawowy „ Diagnoza i leczenie pacjentów z hemiplegią w koncepcji Bobath dla dorosłych” (140 godz) Reha Plus,Kraków
  • 2003r. – Brian Mulligan’s Concepts – Mobilisations with movement NAGS, 21 godz, Wrocław
  • 2004r. – Brian Mulligan’s Concepts – Mobilisations with movement NAGS, 10 godz, Wrocław
  • 2004r. - Medical Taping, 12 godz, cz. I Wrocław
  • 2005r. - Medical Taping, 12 godz, cz. II Wrocław
  • 2005r. - Kurs rozwijający „ Badanie i terapia dorosłych pacjentów z chorobami neurologicznymi” wg koncepcji Bobath N.D.T., 35godz, Reha Plus, Kraków
  • 2005r. – Specjalizacja I stopnia z rehabilitacji ruchowej
  • 2006r. – Kurs kliniczny koncepcji P.N.F. w urazach rdzenia kręgowego, 50 godz, Reha Plus,Kraków
  • 2006r. – Podstawowy kurs Onnuri Su Jok therapy, 36 godz, (International Su Jok Therapy Association, Warszawa)
  • 2006-09r. - Studia podyplomowe w Sutherland College of Osteopathic Medicine (osteopatia narządu ruchu)
  • 2007r. – Szkolenie „Podstawy neurofizjologii” Reha Plus, Kraków
  • 2008r. – Szkolenie „Komunikacja z pacjentem” wg metody NLP (Neuro-Linguistic programming) Warszawa
  • 2009-12r. - Studia podyplomowe w Osteopathie Schule Deutschland (terapia wisceralna, kranio- sacralna , osteopatia w ginekologii i pediatrii).
  • 2011r. - Master kurs - Mózg i ośrodkowy układ nerwowy w ujęciu osteopatycznym, (wykładowca Marek Mularczyk lek.med, specjalista leczenia bólu, osteopata ) 25 godz., Wrocław
  • 2011r. – Master kurs - Śródpiersie w ujęciu osteopatycznym, (wykładowca Marek Mularczyk, lek med, specjalista leczenia bólu, osteopata), 25 godz., Wrocław
  • 2012r. - Egzamin końcowy zgodnych z wytycznymi Osteopathic European Academic Network (1455 godzin) i uzyskanie certyfikatu wykształcenia w Osteopatii.
  • 2012r. – Master kurs – Uroginekologia (wykładowca Caroline Stone Do, Msc) 25 godz., Poznań
  • 2013r. - Master kurs - Układ limfatyczny I (wykładowca Bruno Chikly MD, DO) 32 godz., Poznań
  • 2013r. - Master kurs - Neuro-endokryno-immuno system (wykładowca Rene Zweedijk DO), 21 godz., Poznań
  • 2013r. - Master kurs - Osteopatia w pediatrii cz.1 Rozwój noworodka i dziecka - ewolucja neuroimmunologiczna (wykładowca Crystian Ciranna Raab DO BSc Ost(I/D)),  25 godz., Poznań